Tuesday, November 28, 2017

Warisan Pemikiran Ibnu Khaldun



Pendahuluan

Hakikatnya, untuk membicarakan mengenai Ibn Khaldun sama ada dari sudut sejarah hidupnya, sumbangannya terhadap dunia keilmuan, sememangnya banyak yang boleh diperkatakan. Ramai sarjana daripada pelbagai bidang ilmu sama ada dari dunia Islam mahupun dunia barat telah mengkaji tentang Ibn Khaldun. Namun begitu, untuk menjadikan tulisan ini tidak lari dari skop tajuk perbincangan, penulis akan mengkhususkan kajian ini dengan menjawab dua persoalan yang timbul berdasarkan tajuk perbincangan iaitu kenapa warisan intelektual Ibn Khaldun dikatakan unik dan apa yang terkandung di dalam falsafah dan kaedah sejarah Ibn Khaldun sehingga ia tetap segar dan relevan digunapakai sehingga ke hari ini?

Nama sebenar Ibn Khaldun ialah Abd. Al-Rahman bin Muhammad bin Khaldun al-Hadrami. Beliau hidup pada abad ke-14 Masihi iaitu ketika umat Islam mengalami zaman kemunduran dan perpecahan manakala Eropah mengalami kebangkitan zaman Renaissans. Kemunduran yang dimaksudkan disini ialah berlakunya perpecahan dikalangan umat Islam bersabit dengan mazhab dan juga perpecahan dikalangan kaum Barbar, setengahnya menyokong pemerintahan al-Murabitin dan ada juga yang menyokong kerajaan al-Muwahhidun. Akibatnya, umat Islam telah mengalami kemunduran dalam bidang intelektual yang mana kebanyakan karya-karya yang muncul ketika itu hanya berbentuk syarah terhadap karya-karya di zaman keagungan Islam iaitu sekadar memberi huraian dan penjelasan yang lebih mendalam terhadap sesebuah karya terdahulu. Berbeza dengan karya Ibn Khaldun yang telah menghasilkan sebuah idea baru khususnya dalam bidang pensejarahan.



Beliau telah mempelajari bidang keagamaan ketika zaman mudanya yang secara tidak langsung mempengaruhi pemikiran beliau dan penulisan karya-karya beliau. Ianya terbukti apabila Ibn Khaldun telah meletakkan pengecualian terhadap mukjizat para nabi dalam konsep sebab-musabab di dalam falsafah dan kaedah sejarahnya. Pegangan inilah yang membezakan di antara seorang ilmuwan Islam dengan ilmuwan barat. Walaupun seseorang bebas untuk menggunakan akal fikiran dalam mengkaji alam, namun agama menjadi pembimbing dalam menentukan sebarang hal. Berbeza dengan konsep keilmuan dalam dunia barat yang menganggap agama sebagai pengongkong untuk manusia mencapai kemajuan.



Ibn Khaldun mahir dalam pelbagai bidang termasuk politik, ekonomi, geografi, falsafah dan sejarah namun beliau lebih cenderung ke arah bidang penulisan sejarah kerana merasakan ilmu sejarah adalah amat penting kerana dengan ilmu sejarah, manusia akan mendapat kebenaran dan belajar dari kesilapan bangsa-bangsa terdahulu. Di samping itu, penulis berpendapat, Ibn Khaldun lebih cenderung untuk menghasilkan sebuah kitab atau karya sejarah kerana faktor pengalaman hidup Ibn Khaldun itu sendiri yang dikelilingi oleh berbagai-bagai peristiwa yang memberi kesan terhadap dirinya. Dalam sejarah hidupnya, beliau banyak menghabiskan masa merantau dari satu tempat ke tempat yang lain, samaada dengan kehendaknya sendiri atau terpaksa berbuat demikian kerana rancangan individu-individu yang dengki kepadanya atau arahan pihak pemerintah. Beliau mendapat banyak pengajaran dan pengalaman daripada hubungannya dengan para pemerintah, ahli-ahli politik dan para ulama dan sarjana di Afrika Utara, Sepanyol, Mesir, dan lain-lain wilayah Islam. Pengalaman inilah yang mendorong Ibn Khaldun untuk menceritakannya semula dalam bentuk sebuah karya sejarah.



2.WARISAN INTELEKTUAL IBNU KHALDUN



Sebelum dikaji mengenai keunikan karya sejarah Ibnu Khaldun, terlebih dahulu harus diketahui serba sedikit karya-karya yang dihasilkan oleh Ibnu Khaldun. Kebiasaannya, kebanyakan pengkaji hanya membahaskan mengenai Kitab Muqaddimah, sebaliknya tidak ramai yang tahu bahawa kitab Muqaddimah tersebut merupakan pendahuluan terhadap sebuah kitab atau karya yang lebih besar berjudul Kitab al-’Ibar wa Diwan al-Mubtada’ wa al-khabar fi Ayyam al-’Arab wa Al-’Ajam wa al-Barbar wa Man ‘Asharahum min Dzawi al-Sulthan al-Akbar yang bermaksud Kitab iktibar dan himpunan tentang asal usul dan peristiwa hari-hari bangsa Arab, Persia, Barbar dan Orang-orang yang sezaman dengan mereka yang memiliki kekuasaan yang kuat.



Karya ini telah dibahagikan kepada empat bahagian iaitu Pendahuluan (al-Muqaddimah) yang membahaskan mengenai disiplin sejarah dan falsafah sejarah. Turut dimuatkan perbahasan mengenai kesalahan-kesalahan para sejarawan terdahulu. Buku Pertama membincangkan hal peradaban secara umum, Dinasti, Raja dan pemerintahan, persoalan mencari harta pencarian dan perbincangan mengenai kepelbagaian ilmu pengetahuan. Buku Kedua menghuraikan tentang sejarah bangsa Arab dan bangsa-bangsa yang sezaman dengannya seperti Qibti, Yunani, Romawi dan Turki. Buku Ketiga pula menghuraikan sejarah bangsa Barbar dan Zanatah, khususnya kerajaan dan negara-negara di Afrika Utara (Maghribi).



Selain daripada kitab al-Ibar yang terkandung di dalamnya kitab Muqaddimah, Ibn Khaldun juga telah menghasilkan sebuah kitab yang memaparkan otobiografi hidupnya. Kitab ini berjudul al-Ta’rif bi Ibn Khaldun wa Rihlatuh Garban wa Syarqan. Al-Ta’rif telah mencatatkan riwayat hidup Ibn Khaldun sejak masa mudanya hingga ke beberapa bulan sebelum kematiannya. Oleh kerana itu, adalah tidak dapat disangkalkan bahawa kitab al-Ta’rif ini telah memaparkan keseluruhan kehidupan Ibn Khaldun. Namun, apa yang menariknya, Ibn Khaldun telah menulis kitab al-Ta’rif ini dengan perasaan penuh keterbukaan dengan mengkritik dirinya sendiri sekiranya beliau pernah melakukan kesalahan dalam kehidupan lampaunya tanpa cuba untuk menyembunyikan kesalahan tersebut kepada pembaca. Selain daripada kitab al-Ibar, kitab Muqaddimah dan kitab al-Ta’rif, Ibn Khaldun juga ada menulis beberapa buah kitab yang lain, namun semuanya tidaklah sehebat ketiga-tiga kitab tersebut.



Di dalam kitab Muqaddimah, Ibn Khaldun telah membawa suatu kaedah baru dalam penulisan sejarah berbanding sejarawan-sejarawan sebelumnya dengan mengemukakan suatu kaedah atau bentuk penulisan baru di dalam sejarah khususnya dalam lingkungan zaman dan waktu tersebut. Tidak seperti karya-karya sejarah sebelumnya, Ibn Khaldun di awal karya tersebut iaitu di bahagian pendahuluan (muqaddimah) telah membahas kesalahan-kesalahan sejarawan terdahulu dari sudut pelbagai aspek dan perkara ini yang menjadikan karya Ibnu Khaldun ini unik berbanding karya-karya terdahulu. Sedangkan karya-karya sebelumnya hanya membawakan cerita yang diperturunkan daripada individu-individu sebelumnya tanpa melakukan sebarang proses kritikan dan tafsiran. Ibn Khaldun sebagai seorang ahli sejarah bukan sahaja mencatat peristiwa-peristiwa sejarah, tetapi lebih dari itu telah berusaha mengkaji sebab dan alasan yang tersirat menyebabkan terjadinya sesuatu peristiwa sejarah dan kelogikan berlakunya sesuatu peristiwa sejarah. Misalnya al-Mas’udi telah menyatakan tentera Nabi Musa a.s yang berjumlah 600000 telah dikumpul di padang pasir at-Tih. Ibnu Khaldun telah menyakal fakta tersebut dengan menyatakan ketidakmungkinan Mesir dan Syiria mempunyai tentera yang seramai itu kerana setiap kerajaan hanya mempunyai tentera bersesuaian dengan kekuasaan dan kebesaran dengan tahap kerajaan tersebut sahaja. Tidak mungkin sebuah kerajaan yang mempunyai kekuasaan yang kecil akan mempunyai sebuah kumpulan tentera yang sangat besar melebihi kekuasaannya. Di samping itu, Ibn Khaldun juga berhujah, tidak mungkin dapat dikumpulkan atau mengawal jumlah tentera seramai itu untuk digerakkan dalam satu-satu peperangan dalam bentuk satu kesatuan.



Selain daripada itu, karya Muqaddimah ini yang pada asalnya bertujuan sebagai sebuah karya sejarah juga merangkumi pelbagai bidang lain seperti ilmu politik dan ilmu sosiologi. Hal ini disebabkan pegangan Ibn Khaldun itu sendiri berpendirian bahawa setiap individu yang terlibat dalam bidang sejarah seharusnya mempunyai pengetahuan yang lebih di dalam bidang-bidang yang lain. Ibn Khaldun menyatakan :

“ Pada hari ini, para sarjana yang terlibat di dalam lapangan ini harus

mempunyai pengetahuan tentang prinsip-prinsip politik, sifat semulajadi

segala sesuatu, perbezaan-perbezaan di antara bangsa-bangsa, tempat-

tempat dan zaman-zaman dalam hubungannya dengan cara kehidupan,

nilai-nilai akhlak, kebiasaan, kelompok-kelompok, fahaman-fahaman

dan segala sesuatu yang lainnya. Selanjutnya, dia memerlukan

pengetahuan komprehensif tentang keadaan semasa dalam semua aspek ini.”



Sesuatu yang menarik mengenai karya Ibn Khaldun ialah cara penulisannya yang bukan berbentuk untuk memuji atau mencela sesuatu objek sejarah sebaliknya adalah untuk mengetahui dan memahami hukum-hukum yang meliputi perkembangan manusia. Ini jelas menunjukkan Ibn Khaldun tidak berhasrat untuk memberi penilaian terhadap seseorang individu atau sesebuah kerajaan. Oleh kerana itu, kaedah kajian sejarah Ibn Khaldun mirip kepada kaedah sosiologi masyarakat yang menekankan sifat-sifat semulajadi dan faktor sebab-musabab terhadap sesuatu peristiwa sejarah.



3. KAEDAH DAN FALSAFAH SEJARAH IBN KHALDUN



Bagaimana dan mengapa suatu peristiwa terjadi merupakan perkara yang penting dalam kaedah dan falsafah sejarah Ibn Khaldun. Ilmu sejarah seharusnya dapat mengkaji dan mengeluarkan sesuatu di sebalik peristiwa sejarah dan tidak hanya menceritakan kejadian peristiwa tersebut semata-mata. Kajian mengenai bagaimana sesuatu peristiwa sejarah berlaku akan mewujudkan persoalan sebab-akibat yang mana menurut Ibn Khaldun setiap peristiwa yang berlaku tidak akan terjadi dengan sendiri atau secara kebetulan. Setiap peristiwa yang berlaku dikawal oleh undang-undangnya yang tersendiri yang mana undang-undang tersebut boleh dicari dan didapati dan kemudian boleh diaplikasikan dalam penyelidikan tentang sesebuah masyarakat, tamadun dan sejarah. Ibn Khaldun menyatakan :

“ Pada hakikatnya sejarah dalam kata lainnya, mengandungi penelitian dan usaha mencari kebenaran, penjelasan yang halus tentang sebab dan asal benda, pengertian dan pengetahuan tentang sub stansi, esensi dan pengetahuan tentang bagaimana dan sebab terjadinya peristiwa-peristiwa.

Dengan demikian, sejarah benar-benar berakar tunjang dengan falsafah.”



Seterusnya, hasil daripada kajian tersebut akan memberi pengajaran untuk diketahui oleh generasi-generasi terkemudian. Inilah matlamat sejarah yang dikehendaki oleh Ibn Khaldun. Buktinya, dapat dilihat daripada tajuk karyanya sendiri yang berbunyi al-Ibar yang maksudnya di dalam bahasa arab beerti iktibar, pedoman dan pengajaran. Peristiwa sejarah pasti tidak akan berulang dalam bentuk yang sama tetapi pengalaman serta iktibar daripada peristiwa tersebut harus dijadikan pegangan untuk menghadapi masa kini dan masa-masa seterusnya. Ibn Khaldun telah menyatakan :

“Sejarah membuat kita faham akan hal-ehwal sesuatu bangsa terdahulu kerana ia tercermin melalui perilaku mereka. Melalui sejarah kita dapat mengetahui biografi para nabi, sesebuah kerajaan dan dasar-dasar raja-rajanya. Ia membolehkan sesiapa yang berminat menteladani contoh-contoh sejarah sebagaimana dalam bidang agama dan perkara-perkara duniawi”




Ahli sejarawan seharusnya mahir untuk menafsir peristiwa-peristiwa sejarah secara falsafah sehingga sejarah tersebut menjadi sesuatu yang ilmiah. Dalam membuat analisis dan persepsi terhadap sesuatu peristiwa sejarah,Ibn Khaldun telah meletakkan beberapa syarat atau pegangan yang harus dihindari ditulis di dalam kitab Muqaddimah sebagai kelemahan-kelemahan sejarawan terdahulu.

  1. Sikap memihak kepada mazhab atau golongan tertentu.
  2. Terlalu bergantung kepada maklumat yang diceritakan oleh seorang pencerita.
  3. Gagal memahami maksud dari apa yang dilihat atau didengar seterusnya menyampaikan maklumat tersebut dalam bentuk andaian sahaja.
  4. Keyakinan yang salah terhadap sesuatu yang benar.
  5. Tidak mampu menempatkan sesuatu peristiwa pada kedudukan realiti yang sebenar.
  6. Kecenderungan untuk medekatkan diri kepada penguasa dan pembesar
  7. Tidak mengetahui hukum-hukum dan watak perubahan di dalam masyarakat.



Sejarah adalah bersifat dinamik dan sentiasa mengalami perubahan. Bagi Ibn Khaldun, watak utama bagi perubahan dan perkembangan sejarah adalah ‘Ashabiyyah. ‘Ashabiyyah yang menjadikan sesuatu bangsa atau negara mengalami keadaan jatuh dan bangun. Sifat ‘Ashabiyyah mendorong rasa tanggungjawab yang tinggi dikalangan individu terhadap masyarakatnya sendiri. Kewujudan sesebuah kerajaan atau negara bermula daripada ‘ashabiyyah sughra (kecil) yang kuat hubungan di dalam masyarakatnya. Seterusnya ia akan membentuk dan berkembang menjadi ‘ashabiyyah kubra (besar) dan akhirnya melahirkan sebuah daulah (kekuasaan). Kemudiannya kekuasaan atau negara ini akan mengalami kehancuran yang disebabkan faktor kendurnya sifat ‘asyabiyyah di dalam masyarakat tersebut. Hubungan ‘ashabiyyah yang kendur inilah yang menyebabkan berlakunya berbagai-bagai masalah di dalam masyarakat seperti kezaliman golongan pemerintah, berlakunya penyelewengan dan lain-lain yang akhirnya memusnahkan daulah tersebut. Daulah tersebut akhirnya digantikan dengan daulah yang lain yang awalnya bermula daripada ‘ashabiyyah sugra.



Selain ‘Ashabiyyah, faktor alam, ekonomi dan agama juga memainkan peranan dalam perubahan sejarah. Di dalam bukunya yang pertama telah membincangkan hal peradaban secara umum, Dinasti, Raja dan pemerintahan, persoalan mencari harta pencarian dan perbincangan mengenai kepelbagaian ilmu pengetahuan yang kesemuanya berkait dengan faktor berlakunya perubahan di dalam sejarah. Tidak dinafikan, faktor alam seperti berlakunya bencana alam, penularan wabak penyakit dilihat sebagai salah satu faktor yang boleh menyebabkan keruntuhan sesebuah masyarakat dan tamadun. Begitu juga faktor ekonomi yang berfungsi untuk mengendalikan kehidupan sosial sesebuah masyarakat boleh menjadi faktor runtuh atau berkembangnya sesebuah tamadun. Faktor agama pula dilihat dari sudut peranannya sebagai pemangkin kekuatan moral di dalam sesebuah masyarakat.



Sumber memainkan peranan menjadikan sesebuah karya itu bersifat autoriti atau sebaliknya. Sumber boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu sumber pertama yang disebut sebagai sumber primer dan sumber kedua yang disebut sebagai sumber sekunder. Sumber pertama adalah sumber yang berada dalam keadaan asli samaada belum ditafsir atau diperlengkapkan. Manakala sumber kedua ialah merupakan hasil ataupun karya yang ditulis seseorang terhadap sesuatu peristiwa atau perkara yang didasarkan kepada sumber pertama. Ibn Khaldun dilihat sangat teliti dalam merujuk sumber di dalam karya sejarahnya. Sumber yang digunakan Ibn Khaldun dalam menulis Kitab al-Ibar adalah sumber utama dan sumber sekunder. Buku ketiga kitab al-Ibar telah menggunakan sumber primer kerana berdasarkan pengalaman Ibn Khaldun yang hidup ditengah-tengah bangsa Barbar. Buku kedua mengenai sejarah bangsa arab, Ibn Khaldun telah menggunakan Sumber kedua yang diperolehi daripada sejarawan-sejarawan terdahulu. Namun begitu, penerimaan sumber kedua ini tidak diterima secara total, sebaliknya Ibn Khaldun telah membuat kritikan terhadap cerita-cerita yang diragukan kesahihannya. Prinsip ini sama sekali berbeza dengan karya-karya sejarah terdahulu. Ibn Khaldun telah menyatakan :
“Ramai ahli sejarah dan ulama terkenal telah melakukan kesalahan ketika menyampaikan hikayat-hikayat dan peristiwa-peristiwa. Hal ini terjadi kerana mereka mengambil dengan begitu sahaja tanpa memikirkan nilainya. Mereka tidak memeriksa prinsip-prinsip yang berlaku pada situasi sejarah, juga tidak memperbandingkannya dengan bahan-bahan yang serupa. Mereka juga tidak menyelidikinya menurut ukuran falsafah, dengan bantuan pengetahuan tentang watak alam semesta dan dengan pengetahuan yang mendalam tentangperistiwa-peristiwa sejarah”.



Sumber yang mengandungi informasi atau maklumat berkaitan dengan syariat Islam pula, Ibn Khaldun telah menggunakan pendekatan atau kaedah ilmu hadis dalam menilainya. Kaedah ilmu hadis yang dimaksudkan disini dengan jalan mengkaji dari sudut periwayatan dari seorang individu kepada individu yang lain sehinggalah ianya sampai ke Nabi Muhammad s.a.w. Metod ini dapat dilihat dan disemak melalui kitab-kitab Hadis seperti Sahih Bukhari dan Sahih Muslim, di awal setiap hadis yang dikemukakan pastinya memaparkan periwayat-periwayat hadis tersebut sehingga ke periwayat yang mendengar sendiri daripada Rasullullah s.a.w. Kaedah ilmu hadis juga menekankan konsep thiqah dalam menilai diri seseorang periwayat. Sekiranya dapat dibuktikan bahawa periwayat tersebut mempunyai sifat-sifat tercela seperti pembohong, pengkhianat bahkan banyak bercakap perkara yang sia-sia sekalipun, maka serta-merta hadis yang dibawa olehnya akan tertolak. Berkenaan informasi atau maklumat yang berkaitan syariat Islam, Ibnu Khaldun menyatakan :

“ Para sarjana yang kritis beranggapan bahawa apa yang dianggap munasabah itu adalah sebahagian maklumat sejarah dalam erti kata yang sebenar-benarnya."

Atau interpretasi yang tidak dapat diterima akal oleh golongan cendekiawan

itu adalah sesuatu yang akan membuatkan maklumat itu diragui kesahihannya.

Kritikan terhadap personaliti akan diambil perhatian dalam hal yang berhubung

kewajarannya (atau yang dilihat kurang wajar) dalam hal agama Islam.

Sebabnya, maklumat yang berhubungan dengan Islam adalah yang menyentuh

hukum-hakam sebagaimana yang ditetapkan oleh yang menetapkan hukum.

Ia adalah suatu perintah dan larangan yang menghendaki setiap orang

Islam mematuhinya. Cara untuk memastikan ianya sebagai benar adalah

dengan memastikan ianya datang daripada seorang yang berkelakuan jujur”

4. KESIMPULAN



Berdasarkan kaedah dan falsafah sejarah Ibn Khaldun seperti yang telah dibincangkan, adakah benar kaedah dan falsafah tersebut masih segar dan tetap utuh di tengah-tengah monumen pemikiran dunia. Penulis melihat, jawapannya adalah berkaitan dengan relevannya kaedah dan falsafah sejarah tersebut boleh digunapakai sehingga kehari ini. Kaedah dan falsafah sejarah ilmu khaldun sememangnya boleh digunapakai sehingga ke hari ini. Perbahasan mengenai kepentingan ilmu sejarah, persoalan penafsiran di dalam sejarah, persoalan pendekatan dan sumber di dalam sejarah sememangnya menjadi tumpuan para sarjana dalam hal kaedah dan falsafah sejarah. Cuma yang membezakan di antara pandangan Ibnu Khaldun dan para sarjana tersebut ialah pandangan Ibn Khaldun adalah bersifat asas yang masih belum dikembangkan bersesuaian dengan zaman dan waktu tersebut. Asas yang ditemui pada abad ke-14 dengan kurangnya kemudahan-kemudahan yang wujud diwaktu tersebut, maka penemuan asas tersebut dianggap sebagai suatu yang sangat modern pada ketika itu.



Selain daripada itu, sebagai seorang sarjana Islam, Ibn Khaldun semestinya diletakkan ditempat yang tinggi dari sudut kaca mata sarjana-sarjana Islam pada masa kini. Mana mungkin sarjana-sarjana Islam pada masa kini akan menggunakan idea-idea yang dikemukakan oleh barat sebagai pegangan utama mereka selagi mana idea-idea tersebut masih wujud di dalam karya sejarah Ibn Khaldun. Penggunaan kaedah dan falsafah sejarah Ibn Khaldun secara berterusan inilah yang menjadikan karya sejarah Ibn Khaldun tetap utuh dan segar sehingga ke hari ini.
Category: Artikel Akademik

No comments:

Makalah: Mahabbah, Makrifah

BAB I PENDAHULUAN   A.      Latar Belakang Perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi membawa manusia larut dan terbuai dalam din...